Autor: Quim Torrent
Director de comunicació del Col·legi d’Enginyers de Camins
Un centenar de col·legiades i col·legiats es van reunir ahir al World Trade Center de Barcelona per conèixer de primera mà els detalls de l’organització de la Copa Amèrica, a menys d’un mes de l’inici de les regates preliminars. L’acte va comptar amb la participació del director general del Port, José Alberto Carbonell; la vicepresidenta de l’America’s Cup, Aurora Catà; el director de Port Vell, David Pino; i l’enginyer de Camins i responsable de meteorologia i sistemes de navegació de l’Alinghi Red Bull Racing a l’America’s Cup de Barcelona, Joan Vila.
El degà del Col·legi, Pere Calvet, va obrir l’acte destacant la capacitat del port per “liderar l’acollida de la candidatura i ser capaç d’adaptar les instal·lacions en temps rècord perquè Barcelona pugui gaudir d’una competició única, que deixarà empremta esportiva, econòmica i de prestigi per a la ciutat”.
El director general del Port, José Alberto Carbonell, va explicar tota la gestació de la candidatura, que es va imposar a ciutats com Màlaga, Cork (Irlanda) o Jedda (Aràbia Saudita). “En aquell moment va ser clau saber alinear les administracions, sabent que comptàvem amb un suport econòmic important de persones de la societat civil que van veure l’America’s Cup com una gran oportunitat per a la ciutat.” Carbonell va remarcar que gran part de l’èxit del Port de Barcelona com a seu ha estat la capacitat de col·laboració públic-privada, tant en la iniciativa global com en poder allotjar tots els equips a les instal·lacions del Port Vell.
Un dels grans actius de la competició a Barcelona serà la proximitat del camp de regates a les platges de Barcelona i la Mar Bella, des d’on es podrà seguir gratuïtament. “Serà una competició molt atractiva i igualada, amb la novetat que es farà a mar obert, fet que fa més complicada la navegació que en altres edicions”, va explicar Joan Vila, que porta gairebé un any estudiant tots els detalls de l’onatge i els vents que bufen a l’espai on es farà la competició.
Vila va explicar alguns dels detalls de disseny dels vaixells que fan que agafin velocitats de més de 100 km/h. “En cada edició, la tecnologia avança. És la Fórmula 1 del mar i cada petit detall compta per a la victòria”, va concloure Vila.
A la competició participen 6 equips. L’Emirates Team New Zealand, com a guanyador de l’anterior edició, és l’equip amfitrió i defensarà el títol contra el millor de la resta d’equips. Els cinc aspirants, Ineos Britannia, Alinghi Red Bull Racing, Luna Rossa Prada Pirelli Team, NYYC American Magic i Orient Express Racing Team, s’enfronten entre ells a l’eliminatòria preliminar.
La vicepresidenta de la Copa Amèrica, Aurora Catà, va destacar el gran impacte i el llegat que la competició deixarà a la ciutat. “Per primera vegada se celebrarà una edició de la competició amb tripulacions femenines que, juntament amb la competició dels equips joves, completaran la competició oficial i contribuiran a fer-ne un espectacle esportiu únic.”
Per la seva banda, el director de Port Vell i coordinador de la Copa Amèrica, David Pino, va destacar l’esforç organitzatiu que suposa una gran competició com aquesta pel Port de Barcelona. Pino ha coordinat tota la preparació de la infraestructura per acollir els equips i totes les instal·lacions des d’on es podrà seguir en directe l’esdeveniment.
Consulta tota la informació d’aquesta competició a https://www.americascup.com/cat/home